Opvoedings
project
Een rijk aanbod tot unieke sprongen
Elk kind is uniek. Iedereen is welkom op onze warme dorpsschool zoals hij is. We omarmen de talenten en mogelijkheden van de leerlingen en geven ze de ruimte om te groeien en fouten te maken. De diversiteit tussen de leerlingen maakt ons onderwijs rijker.
Jaarlijks worden culturele activiteiten gepland om op een creatieve manier zichzelf en de wereld om zich heen te ontdekken.
We zetten de leerlingen graag op een positieve manier in de kijker tijdens verjaardagsmomenten, toonmomenten in de klas, een gevarieerd aanbod aan schoolfeesten, projectdagen, …
Jaarlijks bezoek aan toneelvoorstellingen
Sportdagen georganiseerd door de gemeente
Activiteiten jeugdboekenmaand in de bib
Extra onderwijstijd voor beweging
Activiteiten tijdens de middagpauze
Inzet op goede didactieken als EDI, 49 technieken, contractwerk
Activiteiten waar kennis maken met diverse doelgroepen binnen de maatschappij centraal staan ( bijv. genereuze samenwerking)
Sportdagen
Schrijfdans
Techniek in de klas
Activiteiten in de bib
We springen samen
Naar school komen doe je niet alleen. Spelen, leren, experimenteren, onderzoeken doen we samen.
We zijn gericht op samenwerken en leren van elkaar en kunnen op deze manier een krachtige leeromgeving creëren die betrokkenheid en de zin tot levenslang leren uitlokt.
Als team staan we achter elkaar en pakken we de ontwikkeling van de kinderen samen aan. Geregeld staan we met 2 voor de klas. We werken ook regelmatig klasdoorbrekend om het leren van en met elkaar te stimuleren.
Inzet op samen lesgeven voor de klas (teamteachen)
Werking orïentatie op de wereld wordt georganiseerd per graad
Maatjeslezen in de lagere school
Rapporten die zowel de persoonsgebonden als de cultuurgebonden ontwikkeling in kaart brengen
Goed werkende ouderraad
Infoavond begin schooljaar en rond specifieke overgangen ( kleuter – lagere school; lagere school- secundair)
Maandelijks poppenkast voor de hele kleuterschool
Activiteiten tussen oudste kleuters en eerste leerjaar
Poppenkast
Lessen wero per graad
Openklasmoment
Maatjeslezen
Sprong vol verwondering
We willen als school een gemeenschap vormen die nieuwe uitdagingen aangaat. Hiervoor laten wij ons inspireren door onverwachte (dagelijkse) gebeurtenissen. We gaan op ontdekking in de wereld waardoor er ruimte ontstaat voor verwondering. In elke ervaring gaan we op zoek naar de waarden en normen en leggen we hierbij waar het kan- een link met geloofsverhalen.
Om tot verwondering te komen is veiligheid en geborgenheid van essentieel belang. Vanaf het eerste moment dat kleuters hun stap in onze school zetten wordt hieraan belang gehecht. We zorgen voor duidelijkheid en voorspelbaarheid door het gebruik van daglijnen, foto’s van ouders in de klas, een rusthoekje, tijd nemen om klasafspraken te verwerven, …
Als leerkrachten kijken we vol verwondering naar de groeisprongen van onze leerlingen. Regelmatig gaan we in gesprek met de leerling om zicht te krijgen hoe de leerling zich voelt, wat zijn of haar noden zijn en wat we als school kunnen betekenen om hieraan tegemoet te komen. Deze kindcontacten zijn unieke momenten tussen leerkracht en leerling die ervoor zorgen dat de leerling opgroeit in een veilige klasklimaat en de leerkracht(en) zicht krijgen op de unieke sprong van elke leerling.
Curieuzeneuzemoment
Jaarlijkse viering : start schooljaar, Kerst, stilteviering, …
Projectdagen : voorleesweek, werelddierendag, mondiale dag, …
Kindgesprekken
Professionalisering van het leerkrachtenteam
Gebruik van media om leeromgeving krachtiger te maken
Aandacht voor actualiteit
Bos- en zeeklassen
Curieuzeneuzemoment
Gebruik van media
Viering
Uitstappen
Zorg om elke sprong
Zorg zien wij heel breed. We willen als school tegemoetkomen aan de individuele verschillen en noden van ieder kind. Daarom stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van elke leerling zonder de oden van de klasgroep uit het oog te verliezen. We streven ernaar dat kinderen zich goed in hun vel voelen op onze school omdat dit een basisvoorwaarde is om tot leren te komen.
De driehoek kind – ouder – leerkracht is de basis voor onze zorgwerking.
Indien nodig, kan er een beroep gedaan worden op ons zorgteam, zowel intern als extern.
De drie sleutelbegrippen van ons zorgbeleid zijn preventie, differentiatie en remediëren. Op die manier willen we kinderen aanspreken op hun unieke eigenschappen en talenten en ze heel nabij begeleiden tijdens hun groeiproces.
Het CLB en het leersteuncentrum alsook therapeuten in de ruime omgeving van de school zijn onze partners in het begeleiden van leerlingen.
Wekelijks zorgteam zodat we leerlingen kort kunnen opvolgen
We bieden een ruime brede basiszorg in de klas
Brede , regelmatige opvolging van elke leerling (LVS- sociogram- kindgesprekken)
Oog voor kwetsbare leerlingen – bewust laag houden van schoolkosten
(zorg)oudercontacten
Maatregelen op maat van het kind
Huiswerkbegeleiding
Inleefspel OCMW
Huiswerkbegeleiding
Springklas
Bezoek aan het Godshuis
Ik spring respectvol met je om
Ons enthousiast team werkt elke dag aan een warme en veilige omgeving waar iedereen zich geborgen en gedragen voelt. Als open katholieke dialoogschool respecteren we hierbij de eigenheid van elk kind. Elkaar ontmoeten is verrijkend. We leren van elkaar en respect is daarbij een kernwoord. Naast het respectvol leren omgaan met zichzelf en de schoolgenoten, gaan we nog een stap verder en leren we de leerlingen ook zorg dragen voor de wereld om zich heen.
Speelplaatswerking , respect voor elkaar en het materiaal
Afval sorteren op de speelplaats en in de klas
Gebruik van brooddozen, drankflessen en koekjesdozen (afvalarme school)
Werken aan groepsvorming begin schooljaar
Aandacht voor het respectvol omgaan met en op sociale media
Jaarlijkse verkeersactie, oa. helm op, fluo top!
Werken rond groepsvorming
Spel speelplaatsafspraken
Projectweek
Helm op, fluo top!